開催レポート

第2弾!「MLGsグローバルミーティング for kids」を開催しました

こんにちは、インパクトラボスタッフの畠です。

 

10月1日に「MLGsグローバルミーティング for kids」を実施しました。

今回は8月23日に高校生・大学生向けに実施した「MLGsグローバルミーティング」の第2弾です!

*English below

県内外から日本人の小学校高学年〜中学生のKidsが8名と、傍聴枠でも数名のKids及び行政・企業の大人の方、参加者計約20名にお集まりいただきました。

海外学生は前回も参加してくれたインドネシア人のガールズ2名にも再度お越しいただき、子供たちに英語を話す機会をふんだんに与えてくれました。

さらに今回は、Sun Snow English 代表の輪田美幸さんが計画段階から共にイベントを作り上げてくださいました。

Kidsたちはzoomに大人ほど慣れていないことを予想していたものの、それぞれ積極的に参加してくださったのが印象的でした。

Kidsの中でも通っている学校や住む地域、年齢もバラバラで、中には「zoomを通して仲よくなれて嬉しい」といった声もありました。

 

そして、前回同様MLGs及びSDGsの説明、滋賀の紹介を英語で私、畠より行いました。

「SDGs知ってる人ー?聞いたことある人ー?なんの略か英語で教えてー!」といった問いかけにもスラスラと答えるハイスペックなKidsもおり、非常に刺激的な場だったと思います。

その後のディスカッションタイムでは、琵琶湖にはどうやって行くの?どんなアクティビティをしたことがある?などと質問を交えながら大学生のファシリテーターと共に2グループに分かれて「I like Lake Biwa because…」の文章を完成させていきました。

スラスラ書き進める子も、入念に言葉選びをしながら慎重に進める子も、みんなで取り組めたことが楽しかったという子も見受けられました。

全体共有では、日本人ファシリテーターからディスカッション中の様子や感心したことについての感想、そしてKidsひとりひとりからの発表がありました!

みんなそれぞれの思いを語ったり、書いた文章を恥ずかしがらず、みんなの前で大きな声で読んでいた部分が印象的でした。

参加者が書いた英文(抜粋)

I like Lake Biwa because I can see various fishes.

I like Lake Biwa because it makes me comfortable.

I like Lake Biwa because it is the biggest Lake in Japan.

I like Lake Biwa because I can feel the beautiful nature.

I like Lake Biwa because it has a lot of species.

海外学生のファシリテーターからもそれぞれフィードバックをもらい、たくさん褒めてもらったkidsたちは最後にも一人一人感想を発表してくれました。

「もっと英語が話せるようになりたい」「琵琶湖のゴミ拾いボランティアにいきたい」「自然について学びたい」などの声が見受けられました。

傍聴者の声

まず子供たちの英語のレベルの高さに驚きました。慣れないZoomを使用して、初めて話す大学生や留学生と話すことは小中学生にとってハードルが高いと思っていましたが、実際には多くの子供達が積極的に英語を話そうとしていました。

ディスカッションパートでは大学生のファシリテーター中心に英語と日本語をおり交ぜながら、会話していました。小中学生の中には話すのが恥ずかしいと思っていた人もいましたが、そのような人でも頑張って英語で自分の英語で伝えようとする姿勢が見られました。

このイベントを通じて子供たちは英語を話す楽しさやMLGsについて知ることができました。同時にオンラインで行うことの大変さ、英語で話す難しさも体験したと思います。そのどちらもが子供たちにとって大きな経験になったと思います。

今回はぎゅっと凝縮して60分で行いましたが、それぞれが今後の目標や興味関心を深めてくれたことがわかる非常に有意義な時間でした。

最後には、全員で「MLGsのM」で記念写真を撮影!

 

 

English>

 

Hello, my name is Marina Hata from Impact Lab.

 

We held MLGs Global Meeting for Kids on October 1st!

This was the second time for us to do this series, which was first held on August 23rd.

That was for high school and university students and for this time, we did this for 5-6th grade in Elementary school and 1-3rd grade in Junior High school.

 

About 20 participants gathered from inside and outside of the Shiga prefecture including observers, two Japanese university students and two exchange university students from Indonesia.

University students gave many opportunities for Kids to speak English and supported them to speak what they really wanted to express.

 

For this time, Ms. Miyuki Wada, who is the representative of Sun Snow English, made this happen together.

 

We were all impressed that the kids could join the zoom smoothly which we did not expect, and they were fully aggressive to every moment during the session.

 

We introduced ourselves first, and kids were coming from so many areas and in different ages which were so fresh and exciting for them.

 

Same as the previous session, I gave a presentation on basic information about MLGs, Shiga prefecture and SDGs.

I was so surprised that many kids knew what SDGs stood for and they had seen it at school. Some of them already knew that MLGs exist!

During the group discussion, each group asked some questions like “How do you get to Lake Biwa?” each other and thought about why they like Lake Biwa with the sample template “I like Lake Biwa because…”

Here are some answers that Kids shared after the discussion. They all presented what they wrote and also university students who are the supporters shared what the group discussion was like.

Some Answers

I like Lake Biwa because I can see various fishes.

I like Lake Biwa because it makes me comfortable.

I like Lake Biwa because it is the biggest Lake in Japan.

I like Lake Biwa because I can feel the beautiful nature.

I like Lake Biwa because it has a lot of species.

Of course we got some feedback from foreign students and the kids seemed so happy to hear that. At the end, kids shared their feedback as well one by one.

Some feedback : “I would like to improve my English skills.” “I would like to do volunteer work in Lake Biwa.”  “I would like to know more about nature.”

Observers voice

It was surprising that the participants’ English level was very high. Talking English with university students and international students by using Zoom seemed to be difficult for elementary and junior high students. However,many students were trying to speak English actively. In the discussion part, students had a great discussion with facilitators by using both English and Japanese.Some students were shy to speak, but even though they all tried to tell their idea by their own words. Through these events, students could learn about the MLGs, and how fun speaking English is. They also experienced the difficulties of speaking English and using Zoom. I think that students had a great experience through joining this event.

 

From this feedback, we assume that kids could find out their next goals and find some more interests for them, and we are all happy to have such an amazing moment with all!

 

At the end, we took a photo with the “M of MLGs” together!